Vejrtrækning

vejrtraekning_stor

 

Husk at trække vejret, det er det vi som mennesker lever af!!!  

Vejrtrækningen styres af det autonome nervesystem, det betyder at du trækker vejret helt automatisk og du behøves ikke at tænke over om du husker at trække vejret .

Det er sådan at, rigtig mange af os, når vi er anspændte, stressede, kede af det eller på anden måde bragt ud af balance, ”glemmer” at trække ordentligt. Vores vejrtrækning bliver overfladisk.

Desværre har det en selvforstærkende effekt, der påvirker og forstærker mange funktioner i kroppen bl.a. angst, stress, depression, manglende søvn og overvægt.

Det interessante er, at du med din vejrtrækningen kan påvirke og regulere din krop og dine tanker og dermed de mentale processer.
Desværre er det sådan, at vi let kommer til at ” holde lidt på vejret” når kamp – flugt systemet er aktivt, hvilket det er når vi er påvirket af stress, angst, depression og andre ubalancer. Det starter en ”ond cirkel”, hvor vi bliver fastholdt i et psykisk og fysisk ubehag.

Heldigvis er det noget du nemt kan lære at gøre noget ved.

Jo mere afslappet du er i kroppen, og det bliver du blandt andet ved at trække vejret godt ned i maven, jo mere aktiverer du det parasympatiske nervesystem, der hjælper dig med at slappe af, afspænde musklerne, sænke hjerterytmen, fordøje din mad og give dig overskud og energi.

Både i forbindelse med samtale psykoterapi, hypnoterapi og NADA har jeg en opmærksomhed på din vejrtrækning. Vi kan arbejde med din vejrtrækning undervejs. Det kan lyde banalt, men hvis det giver mening for dig, kan du få nogle øvelser med dig, så du kan træne din vejrtrækning. Jeg ved det kan gøre en kæmpe forskel for dig.